Tandlægerne Falkonercentret logo
neel
BESTIL TID

Book en tid til behandling

Her kan du bestille en tid og tilmelde dig vores nyhedsbrev

Det drejer sig om
Ja tak til nyhedsbrev (4 gange om året) Jeg har tandlæge skræk
GRATIS NYHEDSBREV

Modtag vores nyhedsbrev

Modtag nyhedsbrev

Resource or Chunk not found for template id= 'gratisinfo' ×

Direkte online booking. Login med dit CPR nummer og password. Klik her >

Huller i tænderne kaldes også for caries og det er nok de fleste bekendt, at sukker kan forårsage skader på tænderne i form af caries. Det er derimod nok ikke alle der ved, hvordan caries opstår.

Sådan opstår caries (hul i tanden)

Når der opstår hul i en tand skyldes det belægninger og bakterier på tanden. Dette kaldes også for plaque.

Der er et specielt stofskifte i de bakterier, der findes i belægningen på tanden. Stofskiftet danner og udskiller nemlig syre, når bakterierne kommer i forbindelse med sukker. Syren fra bakterierne er skadelig for tanden, da den kan ætse selve tandoverfladen.

Er mængden af sukker af betydning?

Ja jo mere sukker du indtager jo flere bakterier kommer der til og jo mere syre bliver der dannet. Det er derfor en god idé at tænke på mængden og hyppigheden af det sukker du indtager – både i form af slik, mad og drikke.

Fra sukker til hul i tanden

Det tager ca. to dage fra bakterierne starter på en ren tandoverflade til de danner syre nok til at ætse hul i tanden. Indtager man større mængder af sukker går det hurtigere.

Caries processen

Når belægninger får lov til at sidde i og på tanden i længere tid, ætser de stille og roligt tandens overflade så den først bliver ru. Herefter er vejen banet for at bakterierne kan arbejde sig ned igennem tandens svækkede overflade og længere ned i selve tanden. Når det er sket har man caries og hul i tanden.

Det kan du gøre mod caries

Det kommer nok ikke bag på dig at en grundig mundhygiejne er det bedste våben du har mod caries. Redskaberne er tandbørsten, tandtråden og tandstikkerne. Her vil vi forsøge at uddybe hvorfor vi anbefaler dig at bruge disse dagligt.

Kun tandbørstning

Hvis man kun børster tænder to gange om dagen og ikke bruger tandtråd, så svarer det til at man aldrig får børstet ”mellem tænderne”. Kommer man ikke ind i mellemrummene mellem tænderne, vil bakterier kunne sidde uforstyrret der og ætse tandoverfladen.

Vi anbefaler, at du regelmæssigt (mindst hver anden dag) bruger tandtråd mellem alle tænder udover to daglige og grundige tandbørstninger.

Gode råd ved tandbørstning

Brug en tandpasta med fluor indhold. Fluor binder sig nemlig til områder hvor overfladen er ætset og gør den stærkere, så overfladen kun kan nedbrydes yderligere med en stærkere syre.

Har jeg hul i tanden?

Et hul i tanden kan ofte ses med det blotte øje når det et blevet stort nok.

De fleste huller er dog svære eller umulige at få øje på, da de typisk opstår mellem tænderne uden at være nedkæmpet af tandtråd.

Sådanne huller kan ofte ses på røntgenbilleder og blive behandlet før de udvikler sig yderligere. Hvert andet år tager vi derfor som hovedregel røntgen af tænderne.

Gener og symptomer på caries

Symptomerne på huller i tænderne kan være flere. Når bakterierne har inficeret nerven i tanden kan det forårsage kraftig tandpine, smertefulde isninger og dårlig smag i munden. Men det kan også ske at man ganske enkelt ikke mærker at man har caries.

Behandling af caries

Umiddelbart kan man tro, at et hul i tanden blot kræver en fyldning. Det er i mange tilfælde rigtigt, men behandlingen af caries vil altid tage udgangspunkt i det individuelle tilfælde. Hvilken behandling der er den rigtige afhænger blandt andet af om nerven er inficeret og om hvor meget sund tand, der er tilbage i den cariesramte tand.